Amerikaanse universiteiten gebruiken weinig inclusieve taal in hun recreatieaanbod

29/09/2020
 
In de VS is al decennia lang de Americans with Disabilities Act van kracht. Die bepaalt dat alle openbare gebouwen en het openbaar vervoer toegankelijk moeten zijn voor iedereen met beperking. Scholen en universiteiten vallen daar uiteraard ook onder. Amerikaanse universiteiten blijken echter teleurstellend weinig informatie te geven over hoe toegankelijk ze precies zijn, bijvoorbeeld in hun sport- en recreatieaanbod. 
 
De Oregon State University bestudeerde de communicatie van 24 grote universiteiten doorheen het land op het gebruik van taal en afbeeldingen die duidelijk moeten maken hoe toegankelijk die betreffende universiteit is wat het sport- en recreatieaanbod betreft. Het viel de onderzoekers vooral op dat de universiteiten weinig afbeeldingen gebruiken van mensen met beperking die faciliteiten gebruiken. Zij keken verder naar het gebruik van specifieke woorden als 'toegang', 'aanpassing', 'rolstoel' en 'inclusief'. Op de sites van de 24 onderzochte universiteiten kwamen deze woorden in totaal 618 keer voor. Echter, twee van de 24 onderzochte universiteiten waren goed voor 40% van de totale score. Foto's met een verwijzing naar een beperking kwamen 49 keer voor, bij slechts tien van de 24 universiteiten. Niet meer dan vijf universiteiten toonden foto's van een persoon met een beperking die met de aanwezige toegankelijke/aangepaste uitrusting aan de slag was.
 
De onderzoekers wijzen erop dat wanneer mensen met een beperking niet duidelijk het idee hebben dat een universiteit goed toegankelijk/aangepast voor hen is, zij ook geen motivatie zullen hebben zich in die universiteit te verdiepen. Zij stellen voor dat mensen met een beperking zich eens over deze promotie buigen. Mensen zonder beperking hebben vaak niet de benodigde affiniteit ermee.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 29/09/2020 - ...