Toegankelijk reizen per trein blijft utopie in België

13/01/2020
 
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft eind vorig jaar treinen van het type M7 besteld, bovenop een eerdere bestelling van 445 stuks die vanaf deze lente dienst gaan doen.  Deze dubbeldekstreinen zijn echter niet goed toegankelijk voor mensen met een beperking, omdat de instaphoogte niet overeenkomt met een van de standaardperronhoogtes die in België gelden. De Nationale Hoge Raad Personen met een Handicap (NHRPH) doet zijn beklag
 
In België hebben de perrons een hoogte van 55 of 76 cm. Alle bestelde M7-treinen hebben een instaphoogte van 63 cm. Daardoor zijn ze op geen enkel Belgisch perron zelfstandig toegankelijk voor mensen in een rolstoel of die moeilijk ter been zijn. De NMBS zegt in reactie bij de VRT dat ze de treinen van binnen wel toegankelijk gaan maken voor mensen met beperking. Zo krijgen ze alle een multifunctioneel rijtuig met grote open ruimte met een aangepast toilet en intercomsysteem. De NMBS is verder bezig met het aanpassen van de perronhoogte naar 76 cm. Er zijn echter 550 perrons in België waarvan slechts 70 volledig zijn aangepast. De NMBS past er tussen de zeven en tien per jaar aan. 
 
De NHRPH is ondertussen niet te spreken over de nieuwe bestelling en heeft klacht ingediend bij de NMBS en de bevoegde minister. Volgens de NHRPH is het de komende 30 jaar onmogelijk voor mensen met een beperking om zelfstandig met de trein te reizen, gezien de gemiddelde (economische) levensduur van de nieuwe treinen. Plus het feit dat er ook nog veel oude treinstellen rondrijden die evenmin zijn aangepast.
 
Wie als persoon met beperking assistentie nodig heeft bij het reizen met de trein in België kan deze inroepen op 132 (grotere) stations. Reserveren: drie uur van tevoren op 41 grote stations en minimaal 24 uur van tevoren op de 91 andere stations.
 
Voor het reizen met de NS in Nederland als persoon met een beperking verwijs ik naar hun pagina's Extra stationsvoorzieningen en Extra voorzieningen in de trein.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 13/01/2020 - ...